Friday, November 4, 2016

Beratnya Menjadi Ibu...

Salam & Hi Uols~

Saja nak share artikel nih, KHAS buat semua wanita bergelar IBU.



Sebelum mempunyai anak-anak, semua orang sentiasa memberitahu anda untuk MENIKMATI KEBEBASAN dan tidak perlu bimbang tentang sesiapa  pun melainkan diri sendiri. 

Adalah sukar untuk memahami sepenuhnya apa yang mereka cakapkan. 

Menjaga diri sendiri adalah perkara paling penting sebelum berkahwin dan mempunyai anak-anak. 

PASTI, anda mempunyai orang-orang yang anda sayang dan cinta dan juga bimbang setiap hari, tetapi ia TIDAK SAMA seperti mempunyai anak-anak.


Menjadi IBU adalah tugas yang begitu berat.





Dari saat anda mengetahui anda hamil, anda benar-benar mula membawa 'BERAT' anak anda.

Apabila mereka meletakkan bayi yang anda lahirkan di dada anda buat kali pertama dan pada ketika itu, hidup anda berubah SELAMA-LAMANYA. 

Perasaan yang akan kekal berakar umbi dalam ingatan saya. 

Sebaik sahaja anak sulung saya lahir ke dalam dunia ini, saya rasa ' keberatan' itu. Sambungan tanggungjawab dan 'keberatan' itu adalah di luar jangka. 

Walaupun semua buku telah saya baca, forum-forum telah saya layari, dan blog telah saya 'bookmarked', saya masih merasa sama sekali TIDAK LENGKAP, TIDAK BERSEDIA, dan sama sekali TIDAK LAYAK untuk menerima  manusia kecil yang besarnya sesuai diletakkan di tapak tangan saya.

Ia seperti  seolah-olah Tuhan telah mengambil sekeping hati anda, memberikan tangan montel dan bibir mungil, dan meletakkannya di luar badan anda untuk anda BELAI & JAGA.

Ia adalah LUAR BIASA INDAH - dan tidak tergambar ianya juga menakutkan. Tidak kira apa jua cara anda, dari saat itu, anda tiba-tiba dijangka untuk tahu bagaimana untuk menanganinya. 

Ia seolah-olah kelahiran anak anda memberi anda SEMANGAT keajaiban untuk membesarkannya. 

Ia banyak tanggungjawab dan ianya sangat sukar. 

SANGAT SUKAR.

Anda suka bahawa sedikit dari sekeping hati anda itu tetapi anda hampir tidak boleh menanggung berat setelah mengetahui bahawa anda tidak boleh membuat apa-apa dan bahawa ia tidak akan berhenti - tidak pada hujung minggu, tidak pada hari-hari percutian, dan tidak pada cuti sakit. 



TIADA REHAT.

Anda berfikir kembali kepada kebebasan kehidupan tanpa anak dan tiba-tiba memahami mengapa orang memanggilnya "KEBEBASAN."

Sebaik sahaja anda menjadi seorang ibu, perkara-perkara yang kelihatan begitu mudah menjadi kerja yang begitu banyak, seperti cuba untuk meninggalkan rumah pada masa tertentu atau menjalankan beberapa kerja seharian yang mudah dan cepat. 

Perkara-perkara dan tugas-tugas asas setiap hari kini berasa seperti kemewahan, seperti mempunyai lebih daripada lima minit untuk membuat makan malam, melipat dan meletakkan pakaian, atau tidur dari malam sampai pagi. 



Perkara-perkara yang berbeza apabila ada tanggungjawab manusia kecil pada bahu anda, apabila keperluannya datang sebelum anda sendiri, apabila dunia yang anda pernah tahu tiba-tiba TIDAK LAGI WUJUD selama-lamanya.

Ia seperti ada di dalam kepala anda, berdetik, berdetik, berdetik

Setiap kali anda cuba untuk lari atau berehat seketika dari menjadi seorang IBU, ia mencela anda. Anda tidak boleh melarikan diri. Anda cuba untuk mengambil sehari untuk diri sendiri, untuk pergi selama seminggu atau walaupun hanya beberapa jam, tetapi detik kerisauan tidak pernah berhenti. Anda tidak dapat meninggalkan anak anda dengan pengasuh tanpa mendengar ia.

Apabila anda melakukan aktiviti yang terlebih masa dan lama daripada yang dijangkakan, kerisauan anda menjadi lebih kuat. 

Anda melihat jam, tertanya-tanya jika anak-anak anda masih okay dan jika anda boleh menyelinap keluar tanpa disedari, menolak diri anda untuk ber-aktiviti hanya 10 minit lagi. 

Atau 5 minit lagi. 


Atau, okay, sekarang, anda perlu untuk pergi sekarang. Mereka mungkin memerlukan anda. Anak-anak anda memerlukan anda. Anda mula merasa berat, menarik anda kembali, menarik anda kepada rumah dan anak-anak. 

Semakin lama anda cuba untuk lari atau mengabaikannya, lebih kuat kerisauan anda. Anda melihat orang di sekeliling anda yang tidak mempunyai anak-anak, mengingat apa yang seronok menjadi mereka, untuk mempunyai kebebasan dan tinggal lewat selepas aktiviti itu atau untuk membuat rancangan saat akhir.

Ya, tugas sebagai seorang IBU itu tersangat berat. Ada hari-hari yang anda rasakan ianya membuatkan anda perlukan kekuatan fizikal mental dan tenaga yang LEBIH DARI YANG ANDA MAMPU.

Tanggungjawab berterusan dan tiada pengakhiran kadang-kadang membuatkan anda rasa tidak mampu. Terlalu banyak yang perlu anda hadapi.

TAPI ; itulah yang anda perlu tahu mengenai 'mengangkat beban', ia membawa kepada PERUBAHAN.

Perubahan yang bukan mengambil MASA YANG SEKEJAP.

BUKAN SERTA-MERTA.

Tapi, perlahan-lahan, di sebalik masa, anda AKAN BERUBAH.

Setiap hari, anda MENJADI KUAT, sedikit demi sedikit, sehingga tiba SATU HARI, anda bangun pagi, dan merasakan TIADA KEBERATAN @ BEBAN LANGSUNG!

'Keberatan' itu semakin SENANG DIPIKUL, menjadi SEBAHAGIAN dari anda.

Anda membawa 'keberatan' itu TANPA SEDAR.

Anda TELAH BERUBAH menjadi LEBIH KUAT, LEBIH BERUPAYA dan LEBIH MEMENTINGKAN orang lain selain diri anda TANPA ANDA SEDARI.



"Motherhood is so HEAVY, but you’re STRONG enough to carry it.".

Tulisan Asal The Heaviness of Motherhood


Salam sayang,
Su Lyn Abdullah.
A mother & a daughter.




No comments:

Post a Comment